torsdag 18 oktober 2012

Jag vill sätta jaget på kartan


Ni vet det där ordet som inte tar ansvar. Ett ord som inte finns. Ett ord som bara är, mitt upp i ingenting. Så länge jag kan minnas har jag ogillat ordet man och nu tror jag att jag vet varför. 

På min horisont finns det inget så oattraktivt som en människa som talar om sig sig själv som man. Att inte tycka något utan att väva in sig själv i dimmor av ursäktande. Att inte våga sätta ett jag i en mening som uttryckligen handlar om mig. Att använda man för att uttrycka känslor och tankar. 

I Svenska Akademins ordlista benämns ordet man som en böjning av män. En man, flera män. Även man som i hästens hår finns omskrivet. Det man jag talar om får ett litet stycke på sidan. Ett stycke som kan tyckas allt för litet i förhållande till dess dagliga användande. 

Har det frekventa användandet av man med en osäkerhet att göra? Jag tror det. Ett stukat självförtroende som sätter käppar i hjulet. Tänk om alla för en enda dag kunde ta ansvar för sina ord. Hur skulle världen se ut då? Retoriskt och språkligt skulle den ta ett stort steg närmare perfektin, men vad skulle hända med oss som människor? Skulle vi förändras? Kan det vara så att vi skulle sträcka på oss? Att vi faktiskt skulle må bra av att ge oss själva den cred vi förtjänar i form av en rak rygg och ett bestämt jag? Och hur skulle vår relation till andra människor se ut? Vi kanske skulle räta ut de frågetecken som en otydlig kommunikation har i kölvattnet? Våga stå upp och se någon i ögonen och avfyra ett jag

Jag tror inte att användandet av man är något nytt påfund, men kanske har frekvensen ökat? Med tanke på alla de intryck som väller över oss under en dag kan jag förstå oviljan att ibland ta ansvar. Ord som skjuts över på någon annan för att det just här och nu faktiskt är lättare. 

Vad vill jag med det här? Jo, jag vill göra världen lite finare. Kanske rent av renare? Jag vill lyfta oss som individer. Jag vill sätta jaget på kartan, få oss alla att ta ansvar för våra ord, tankat och känslor. Jag vill visa att här är det jag som är i fokus och det är mina tankar som gills. Mina och dina, men bara om du tar ansvar. 

Välkommen! 



1 kommentar: